Creatieve oplossingen voor logistieke efficiency

Hoeveel schade lijdt u wanneer uw trucks en bestelwagens in de file staan? De ondernemersorganisaties EVO en TLN schatten dat dit het bedrijfsleven 852 miljoen euro per jaar kost. ‘Voor de individuele ondernemer zijn er vaak met een paar simpele ingrepen flink wat kosten te besparen’, zegt Gerard Vos van De Verkeersonderneming

Vos is logistiek makelaar bij De Verkeersonderneming en gaat vanuit die rol het gesprek aan met bedrijven waar logistiek een belangrijk onderdeel is van de bedrijfsvoering. ‘Niet om met het vingertje te wijzen en te melden hoe het moet, wel om samen met het bedrijf maatwerkoplossingen te bedenken, obstakels uit de weg te ruimen en kansen te benutten.’ 

Meer winst 

Logistieke efficiency levert extra winst op. ‘In verschillende opzichten’ zegt Vos. ‘Het zorgt ervoor dat de productie soepel doorgaat omdat toelevering en voorraadbeheer op orde is. Monteurs kunnen op een klus ongestoord doorwerken omdat de materialen die ze nodig hebben er ook daadwerkelijk zijn. Klanten zijn tevredener omdat leveringen op de geplande tijd en zonder beschadigingen aankomen.’

Aarzelen

Waarom aarzelen veel bedrijven om hun logistiek te optimaliseren? Vos: ‘Het verlies door files is niet een berekening die bedrijven per dag, week of maand inzichtelijk maken en dus is het intern moeilijk te verkopen. Bovendien moet er iemand vrijgemaakt worden om de logistiek te optimaliseren. Medewerkers die hierover goede ideeën hebben, zadelen zichzelf doorgaans met extra werk op omdat de werkgever zegt: goed plan, werk het maar uit. Daarom helpen we ondernemers daarbij.’

Creatieve oplossingen 

Vos heeft al verschillende bedrijven in de regio ondersteund met creatieve oplossingen. ‘Een dienstverlener waarmee wij samenwerken levert een beveiligingssysteem op basis van kentekenregistratiesysteem. Daardoor kan hij ook ’s nachts leveren, zonder dat er een nachtploeg aanwezig is. De levering staat ’s ochtends al klaar voor de dagploeg. De transporteur kan dezelfde wagen dan bijvoorbeeld tweemaal per etmaal inzetten. Door nachtlevering kun je in theorie met de helft van je wagenpark toe.

Nog een voorbeeld? Bel de klant om te vragen of je een uurtje eerder of later mag leveren, waardoor je de file omzeilt. Bij de klant is vaak meer mogelijk dan gedacht. Tot slot kan het schelen, wanneer je de logistiek up-to-date houdt. Klanten komen en verdwijnen. Als je daar je planning en je beladingsgraad steeds goed op aanpast, hoef je bijvoorbeeld maar drie in plaats van vier keer de weg op. Dat scheelt een kwart aan transportkosten.’ 

Afsluiting Oost-Abtsbrug 

De volgende zomer wordt de Oost-Abtsbrug aan de Matlingeweg – de directe verbinding tussen de industrieterreinen Spaanse Polder en NoordWest – voor een aantal maanden afgesloten. De brug is toe aan groot onderhoud. Naast de normale files, gaat dit zeker voor extra problemen zorgen. Wellicht een aanleiding om met uw logistieke efficiency aan de slag te gaan.